8 клас укр мова

Розробка уроку української мови для 8 класу
Урок № 1
Тема. Мова - найважливіший засіб спілкування, пізнання і впливу
Мета: розширити відомості восьмикласників про рідну мову, сформувати поняття про мову як найважливіший засіб спілкування, пізнання і впливу; сформувати вміння аналізувати висловлювання, на їх основі будувати власне міркування; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню ролі мови як найважливішого, найбагатшого і найміцнішого зв’язку поколінь.
Tип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
II. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа.
Мова генетичний код духовного
і фізичного буття народу, оберіг
його історичної пам'яті, матриця
його свідомості та світогляду.
С Ніколаенко
III.Розвиток неперервної пошукової пізнавальної активності восьмикласників
Робота з текстом( навчальне аудіювання ). Прослухати текст. Визначити його тему. Дібрати заголовок. Яке речення передаєосновну думку висловлювання?
Кожен день дає нам урок пізнання. І завжди і скрізь наш учитель — мова.
Усі діяння наші, думи і сподівання закріплюються у слові. Слово — наше найзіркіше око, наймогутніша сила. Через слово людина пізнає те, що не доступне було безпосередньому сприйманню. У цьому диводійному дзеркалі відображаються всі "айсберги" її світу. У слові постають перед нашим зором сторінки давньої історії й здобутки майбутнього. Промовляють до нас високі снігові вершини гір, водоспади Америки і Африки, льодові пустелі Арктики, глибінь космосу. Стають зримими найдрібніші (непідвладні найсучаснішим приладам!) частинки всесвіту.
За допомогою слова ми проникаємо в думи і почуття, які хвилювали людей за тисячоліття до нас. Також можемо звернутися до далеких нащадків і передати їм у слові найсокровенніше. Слово — найвірніший посланець з минулого в сьогодення і з сьо
годення у прийдешнє. Завдяки його могутності не замулюється людський досвід. Це схованка мудрості і невмирущості народу.
(І.Вихованець).
Ø  Про яку функцію мови йдеться в прочитаному тексті? Відповідь проілюструвати цитатами.
Ø  З чим автор порівнює слово? Записати образні порівняння в зошит.
Ø  Поміркувати, які засоби пізнання дійсності, крім книжки, доступні людині. Який з них, на ваш погляд, найефективніший?
Дослідження-характеристика з елементами ранжування (робота в групах).
Записати в зошит подані функції, які виконує українська мова. Чи всі вони вам відомі?Об'єднавшись у міні-групи, виділити лише три функції, які, на ваше переконання, є основними. Свій вибір обґрунтувати.
Етична, комунікативна, експресивна, мислетворча, номінативна (функція називання), естетична, пізнавальна, культурологічна, волюнтативна (функція впливу).
Ø  З'ясувати, чи збіглася думка вашої групи з вибором інших груп.
Ø  Довести або спростувати твердження Якщо ми говоримо що мова- найважливіший засіб спілкування, пізнання і впливу, то відповідно є й інші засоби спілкування, пізнання і впливу.
Творче спостереження з елементами аналізу. Записати вислови. З'ясувати, про які функції мови йдеться в них.
  Мова – втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова.(М.Рильський). Мова – це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – це всі глибинні пласти духовного життя народу, його історична память (О. Гончар). Не умовних звуків тільки вчиться дитина, вивчаючи рідну мову, але п’є духовне життя й силу з рідної груді рідного слова(К.Ушинський). Мова – це історія народу. Це шлях цивілізації і культури(О. Купрін). Чудова думка втрачає всю свою цінність, коли вона погано висловлена(Вольтер).
Ø  Пригадати й записати відомі вам уривки з поетичних або прозових текстів про мову.
   IV. Виконання системи творчих завдань. Робота з текстом (навчальне читання мовчки).
Прочитати мовчки текст. Виділити в ньому тезу. Які аргументи наводить автор на підтвердження її?
Життя слова неповторне. Кожне слово містить у собі скарби пізнання. Особливо цікаві слова, які ведуть свій родопочаток від інших слів. Візьмемо прикметник надзоряний — зрозуміло: який міститься вище зірок, за межами земної атмосфери. А надмор'я — місцевість біля моря, надхмар'я — надхмарний простір, надхмарна височінь, надводний — який міститься над поверхнею води або який плаває на поверхні води, надзвуковий — який перевищує швидкість поширення звуку...(І. Вихованець).
Ø  Самостійно довести тезу, що кожне слово містить у собі скарби пізнання, проілюструвати прикладами, записати.
Лінгвістична гра «Закінчи речення».
Продовжити вислови. Зіставити їх з міркуваннями однокласників.
ü  У мові є одиниця, без вивчення якої немислиме пізнання всього механізму мови. Ця одиниця-…
ü  У багатобарвності й могутності рідного слова втілюється…
ü  Для кожного народу рідна мова-…
ü  Головним творцем слова, його будівничим є…
ü  Висока мовна культура людини визначається… .
ü  Мова єднає між собою… .
Ø  Виразно прочитати складені вислови.
Яка основна думка обєднує їх?
       Моделювання висловлювань на основі відновлення їх. Відновити й записати вислови у формі римованих рядків. Визначити, які слова-символи, що характеризують мову, використано в них.
  Мова – народу берегиня,перлина, скарб його життя. І рідне слово – це святиня, незламна сила майбуття.(К.Линдюк). Твоїм словом звертаюсь до світу, твою гідність, як прапор, несу та зростаю до дум Заповіту, щоб пізнати і велич, й красу(В. Дерій). Я від колиски чую рідну мову, вона мені веселкою бринить, в ній гомін буйнолистої діброви, закутаної в сивину століть(О.Деркач). Мово рідна! Ти – вода у спеку, без якої по життю не йти, не злетіти в подорож далеку, не втоптати стежки у світи(М. Дорош). О мово! Ти – перлина із перлин, ти – спраглому жадана прохолода, ти гордо поставала із руїн, обєднуючи племена в народи(Л.Мазур). Любіть красу своєї мови, звучання слів і запах слів : це квітка ніжна і чудова широких батьківських степів(Т. Масенко).
 
V.Узагальнення й систематизація вивченого.
 Робота з текстом(побудова власного міркування на основі аналізу висловлювання). Прочитати текст. Що таке висока мовна культура? Визначити, яку функцію виконує висловлювання: впливу чи пізнання.
  Перш ніж учитися ораторського мистецтва, мистецтва ведення блискучих дискусій і задушевних бесід, слід опанувати мистецтво ведення звичайних розмов у звичайнісіньких життєвих ситуаціях, у яких нам доводиться щоденно розмовляти самим або вислуховувати інших. Саме тут відточується вміння дібрати найвідповідніше слово, інтонацію, тон, темп мовлення, зорієнтуватися, які жести, яка міміка доречні в тій чи іншій обстановці, а яких загалом слід позбутися. Саме тут шліфуються грані того алмазу, який зветься високою мовною культурою і є, як правило, свідченням справжньої внутрішньої культури(А. Коваль).
Ø  Поміркувати чи може відбуватися процес комунікації без універсального засобу спілкування – мови. Думки аргументовано викласти у формі розлогого висловлювання.
VI.Домашнє завдання.
Скориставшись висловами, опрацьованими на уроці, побудувати твір-мініатюру в публіцистичному стилі на тему Мова – найважливіший засіб спілкування, пізнання і впливу.





Немає коментарів:

Дописати коментар